Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

Δέκα συν μια εσφαλμένες απόψεις για την τέχνη του ηθοποιού
και η άποψη του εργαστηρίου μας
1
1.       Χρειάζεται κάποιο ιδιαίτερο ταλέντο για να γίνεις ηθοποιός

Πολύ πιθανό αλλά εξαιρετικά ακαθόριστο. Η υποκριτική είναι μια τέχνη που διδάσκεται. Η εκπαίδευση του ηθοποιού βασίζεται πάνω στην εκγύμναση δεξιοτήτων και φυσικών χαρισμάτων και όχι στην ανάπτυξη κάποιου ειδικού ταλέντου, όπως μπορεί να συμβαίνει με άλλες τέχνες π.χ. ζωγραφική ή τραγούδι. 

2.       Η εμφάνιση παίζει σημαντικό ρόλο

Η εμφάνιση παίζει σημαντικό ρόλο για την καριέρα στην show business η υποκριτική είναι τέχνη και η καλλιτεχνική αξία δεν καθορίζεται από κανόνες εξωτερικής εμφάνισης του καλλιτέχνη. Ο ηθοποιός έχει την ικανότητα να μεταμορφώνεται, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, στα μάτια του θεατή, ανάλογα με τις ανάγκες του ρόλου του και αυτό είναι ένα από τα βασικά πράγματα που διδάσκεται κατά την διάρκεια της εκπαίδευσής του.

3.       Για να γίνει κάποιος ηθοποιός πρέπει να μην ντρέπεται
Για να γίνει κάποιος ηθοποιός διδάσκεται πώς να αντιμετωπίζει τον φόβο της έκθεσης, της απόρριψης, τις προσωπικές ανασφάλειες του και τέλος μαθαίνει να διαχωρίζει την δική του προσωπικότητα από αυτή του ρόλου που ενσαρκώνει. Αυτή είναι μια χρονοβόρα διαδικασία και ένας από τους λόγους για τους οποίους η εκπαίδευση του ηθοποιού είναι μακρόχρονη.

4.       Υπάρχουν εύκολοι και γρήγοροι τρόποι για να γίνεις ηθοποιός

Υπάρχουν σίγουρα και εύκολοι και γρήγοροι τρόποι για να εμφανιστεί κάποιος στην οθόνη ή στην σκηνή. Η εμφάνιση όμως κάποιου στο ένα ή στο άλλο δεν τον κάνει αυτομάτως ηθοποιό, στην καλύτερη περίπτωση είναι κάποιος που αποστήθισε ένα κείμενο και το είπε όσο καλύτερα μπορούσε. Ο ηθοποιός ερμηνεύει και ενσαρκώνει, δεν κάνει απλά ότι καλύτερο μπορεί, ξεπερνάει αυτά τα όρια και εξελίσσεται διαρκώς.   

5.       Οι καλύτεροι ηθοποιοί ήταν αυτοδίδακτοι

Διόρθωση: μερικοί καλοί ηθοποιοί ήταν αυτοδίδακτοι. Αυτοδίδακτος όμως δεν σημαίνει κάποιος που δεν διδάχτηκε τίποτα. Είναι κάποιος που με τεράστια αφοσίωση, ανεξάντλητη υπομονή, σωματικό και πνευματικό κόπο διδάχτηκε σε βάθος χρόνου και εξελίχθηκε πάνω στο αντικείμενο του. Οι καλύτεροι ηθοποιοί είναι όσοι φέρουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά.    

6.       Μπορεί κάποιος να παίξει καλά αν μάθει μερικά «κόλπα»

Μπορεί κάποιος να παίξει κάτι συγκεκριμένο σχετικά καλά ή αρκετά καλά αν ξέρει κάποια «κόλπα», αυτό όμως δεν τον κάνει σε καμία περίπτωση ηθοποιό, με τον τρόπο που κανείς δεν γίνεται σεφ όταν μάθει πώς να μην κολλάνε τα μακαρόνια στο βράσιμο.

7.       Για να γίνει κάποιος ηθοποιός πρέπει να ξεκινήσει σε νεαρή ηλικία

Για να γίνει κάποιος ηθοποιός πρέπει να ξεκινήσει σε μια χρονική στιγμή που είναι σε θέση να διαβάσει και να κατανοήσει κλασσικά και σύγχρονα κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας. Να είναι αποφασισμένος και έτοιμος να ανακαλύψει πτυχές της προσωπικότητάς του, να παρατηρεί  χωρίς να σφάλει με εύκολες και πρόχειρες κρίσεις τόσο τον εαυτό του όσο και τον κόσμο γύρω του. Να αγαπάει και να σέβεται την τέχνη του θεάτρου και τις τέχνες γενικότερα.

8.       Ο ηθοποιός πρέπει να βιώνει πολύ έντονα τα συναισθήματα

Ο ηθοποιός πρέπει να μπορεί να κάνει τους θεατές να βιώνουν έντονα συναισθήματα κατά την διάρκεια της παράστασης όχι πριν ούτε μετά. Ο ηθοποιός πρέπει να μπορεί να έχει καλό έλεγχο πάνω στα προσωπικά του συναισθήματα για να διατηρεί την πνευματική και σωματική του υγεία αφενός και για να μην αντικρούονται τα δικά του συναισθήματα με αυτά του ρόλου του αφετέρου.

9.        Ο χαρισματικός ηθοποιός ξέρει να κάνει καλές μιμήσεις

Η μιμική είναι μια τέχνη που συγγενεύει με την υποκριτική αλλά στο πέρασμα των χρόνων και με την εξέλιξη του θεάτρου έχουν εντελώς διαχωριστεί σε δύο διαφορετικές τέχνες. Παρόλο που ο ηθοποιός μπορεί να χρειαστεί σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις να μιμηθεί κάποιον ή κάτι, κατά βάση η μίμηση είναι κάτι που στην υποκριτική τέχνη αποφεύγεται. Η μιμική και η υποκριτική είναι δύο τέχνες με διαφορετικούς κανόνες η κάθε μία που πολλές φορές είναι έως και αντίθετοι μεταξύ τους.

10.   Ο ηθοποιός ξέρει να λέει καλά ψέματα

Μπορεί σε κάποια επαγγέλματα το να λέει κάποιος πειστικά ψέματα να είναι ένα πλεονέκτημα, στην τέχνη όμως του ηθοποιού δεν είναι. Ο ηθοποιός αντίθετα είναι κάποιος που είναι ικανός να πει μεγαλειώδεις, πανανθρώπινες και διαχρονικές αλήθειες.

11.     Επιτυχημένος είναι ο διάσημος ηθοποιός
Οι όροι επιτυχία- αποτυχία είναι σχετικοί όπως και όλα στο σύμπαν σύμφωνα με τον   Άλμπερτ Αϊνστάιν. Οι συγκεκριμένες έννοιες είναι και υποκειμενικές. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από την εκπαίδευση, ας φτάσουμε στην αποφοίτηση, ας κάνει έπειτα ο κάθενας τον δικό του δρόμο και από εκεί και πέρα ας ορίσει ο καθένας ξεχωριστά για τον εαυτό του τις επιτυχίες και τις αποτυχίες του, με βάση τα όνειρά του και τους στόχους του.   

  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου